جوان بیدار

بیدارى و آمادگى ملت، دستور اسلام است.

جوان بیدار

بیدارى و آمادگى ملت، دستور اسلام است.

به نام خدا

این صفحات دربرگیرنده ی یادداشت های بنده در قالب وبلاگ جوان بیدار است.این وبلاگ هیچگونه وابستگی به گروه های سیاسی وحزبی ندارد و مطالب موجود در آن تنها نظرات و تحلیل های شخصی بنده و گاها نقل قول هایی از عزیزان دیگر میباشد.

PRchecker.info

آذربایجان ، تنها ملت شیعه در اروپا

جمعه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۰۴ ب.ظ

                 azarbaijan2  


امیرحسین رشیدی

کشوری که در همسایگی ما قرار گرفته ولی جولانگاه کشورهای غربی به ویژه آمریکا و اسرائیل است.آذربایجان مرکز تجمع شیعیان در منطقه قفقاز است که با توجه به اهمیت استراتژیکی و موقعیت ژئوپلتیک تأثیرگذار همیشه مورد توجه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای بوده است.در عصر حاضر نیز دشمنانِ اسلامِ حقیقی از هر سو به سرزمین های شیعه نشین هجوم آورده اند و در آذربایجان ، دین و مذهب جوانان را ،هدف قرار داده اند.ما با مردمی مواجه هستیم که دارای پیشینه و فرهنگ دینی غنی هستند و این نگرانی وجود دارد که با تبلیغ و فعالیت رسانه ها و افراد بیگانه و قلت مبلغین و روحانیون شیعه و فعالین فرهنگی و سیاسیِ با نفوذ در این کشور ،طی زمان و به مرور اعتقادات مردم سست شود و فضای باز سیاسی و تبلیغی برای غرب به وجود آید.انحراف این کشور از خط استقلال و ایدئولوژی مذهبی می تواند برای امت اسلام و آینده اش خطرناک باشد.حال میرویم به این سوال ها پاسخ دهیم که آیا آذربایجان ظرفیت و توانایی آن را دارد که به کشور های مقاومت اسلامی بپیوندد؟ آیا این امکان وجود دارد و یا تلاشی برای تحقق آن میشود؟چه موانعی بر سر راه وجود دارد؟


آذربایجان می تواند تغییر کند :

طبعا تحقق یک حکومت اسلامی مستقل و قدرتمند از اهداف مردم آذربایجان بوده و هست زیرا مردم این کشور توانایی و ظرفیت بالقوه ی خود را می شناسند و در صدد عملیاتی کردن آن هستند .آمادگی درونی این کشور برای تبدیل شدن به یک مهره ی تاثیرگذار در جبهه ی مقاومت را از شواهد زیر میتوان دریافت.

1.کثرت شیعیان: حدود 80 درصد از مردم آذربایجان شیعه هستند و این نشان دهنده ی این است که باید در کشوری چنین یکدست ، به حتم قدرت سیاسی و فرهنگی نیز در دست مردم باشد و بتوانند برای آینده ی خود تصمیم بگیرند.در عین حال شخصیت های اول اسلامی در آذربایجان و حتی منطقه قفقاز شیعه هستند و خود را مرید امام خامنه ای(مد ظله العالی) میدانند. ا... شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان منطقه قفقاز که شخص اول اسلامی در این منطقه است ، حضرت آیت ا... خامنه ای(مد ظله العالی) را به عنوان مرجع تقلیدش انتخاب کرده است و همین طور مناف-اف ، رهبر حزب اسلام آذربایجان نیز رهبر دینی خود و حزبش را مقام  معظم رهبری معرفی میکند.


             azarbaijan5

    آقای ا... شکور پاشازاده و آقای دکتر جلیلی



2.یکپارچکی اقوام: 92 درصد مردم آذربایجان آذری هستند و بقیه اقوام لزگی ، ارمنی ، روس و تالش هستند و این امر سبب شده است  اختلافات و مناقشاتی را که  در  کشور هایی همچون عراق ، لبنان و افغانستان میبینیم در این کشور وجود نداشته باشد.این دست اختلافات سال های زیادی است که کشورهای جنوب غربی آسیا را از رسیدن به وحدت و استقلال باز داشته است.

3.قرابت تاریخی: کشور آذربایجان تا قبل از جنگ های ایران و روس جزئی از خاک ایران به حساب می آمد و آداب و رسوم و فرهنگ ایران در رگ های این خطه در جریان بود.حال نیز یادگارهای آن زمان همچون عید نوروز موجب قرابت فرهنگی و مردمی دو کشور شده است البته نقش زبان و اصالت آذری بیش از همه ی این هاست ؛ ونگرش مثبتی میان طرفین ایجاد کرده است.

4.روحیه جهادگری و دشمن ستیزی: در سال های گذشته رسانه ها و مسئولین وابسته به غرب بسیار تلاش کرده اند که این روحیه مردم را سرکوب کنند ولی همچنان اکثر مردم آذربایجان آمریکا و اسرائیل را دشمن خود میدانند   ؛ و در راهپیمایی روز قدس شرکت میکنند. اعتراض جهادگرانه آن ها در مقابل تخریب مساجد شیعی و ممنوعیت حجاب از این دست می باشد ولی همانطور که عرض شد حکومت آذربایجان سیاست سرکوب و ارعاب مردم را در پیش گرفته و فرصت زیادی برای ظهور وتبیین آزادیخواهی و غیرت آذری در این اعتراضات باقی نگذاشته است.

5.ژئوپلتیک آذربایجان:منابع نفتی موجود در سواحل دریای خزر و موقعیت جغرافیایی ویژه در منطقه قفقاز باعث شده است ؛ که قدرت های منطقه مانند ایران ، روسیه و ترکیه از گذشته بر سر آذربایجان رقابت داشته باشند البته آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز مهمان های جدید آذربایجان هستند.همسایگی این کشور با ایران و روسیه آن دو را در این زمینه حریص تر کرده است.


                        azarbaijan3


موانع بر سر راه مردم آذربایجان :


1.دخالت های آمریکا و اسرائیل: نفوذ غرب در آذربایجان ابعاد مختلفی دارد از جمله در سیاست ، فرهنگ و دین. سران حکومت در آذربایجان وابستگی شدیدی به غرب دارند و کشورشان را پایگاهی نظامی و سیاسی برای آن ها قرار داده اند.سیاستمداران باکو در سال های گذشته  خرید های تسلیحاتی گسترده ای از اسرائیل و آمریکا داشته اند ؛ آن ها در زمینه ی فرهنگی میدان را برای رسانه ها و مبلغین غربی باز گذاشته اند حتی با میزبانی مراسم هایی همچون یوروویژن و براه انداختن رژه همجنسبازان ؛ فستیوال فیلم اسرائیل در باکو به دنبال جلب توجه اربابان خارجی خود هستند.

2.نداشتن رهبر و حزب سیاسی منسجم:مردم شیعه ی آذربایجان در مقایسه با شیعیان سایر کشورها هنوز راه زیادی تا احقاق حق خود دارند ، چون در بیشتر این کشور ها  ، شیعیان رهبران و یا حداقل حزب تاثیرگذار دارند ولی در آذربایجان این طور نیست و حزب اسلام نتوانسته نقش آفرینی خاصی در امور سیاسی کشور داشته باد ؛ درحالیکه اسلامگرایان توانسته اند تنها با دادن شعار های مذهبی بخش قابل توجهی از مردم را جذب خود کنند.تجربه ی انقلاب های بیداری اسلامی نشان داده است بدون داشتن رهبر دلسوز و مصمم که بتواند در زمینه های سیاست و دین به مردم خطدهی کند ، نمی توان حق مردم را باز ستاند ؛ که متأسفانه تا کنون رهبری با این مشخصات تنوانسته قدرت را در آذربایجان به دست گیرد.

3.کم توجهی مراکز شیعی به این کشور :درحالیکه در شهرهایی مثل قم ، مشهد ، نجف و تهران شاهد تمرکز و فعالیت روحانیون هستیم در بسیاری از نقاط جهان از جمله آذربایجان ، ما با کمبود روحانی و مبلغ دین مواجه هستیم.این جای تعجب دارد که غربی ها برنامه ای دقیق و مدون برای مردم و جوانان آذربایجان و منحرف ساختنشان دارند ولی ما نتوانسته ایم برای حدود 7 میلیون شیعه محب اهل بیت (ع) و آماده ی دریافت تعالیم ایشان برنامه ای داشته باشیم.

4.سران وابسته و بی اراده : متأسفانه سران آذربایجان با اقداماتی مانند تخریب مساجد به بهانه های مختلف ، ممنوعیت حجاب در مدارس و دانشگاه ها به دنبال تضعیف تفکر اسلامی در این کشور هستند.سیاستمداران باکو با ایجاد مکان هایی برای لهو و لعب و پرداختن بی حد وحصر به آوازخوانی و موسیقی ، به دنبال ایجاد یک فضای بسته و سکولار هستند تا مردم دیگر به فکر استقلال و آزادی نباشند. غربی ها سال ها قبل از فروپاشی شوروی به دلیل این که ترسِ پیوستن آذربایجان به ایران را داشتند ، جنگ قره باغ را بین ارمنستان و آذربایجان طرح ریزی کردند تا ایران را در دوراهی مداخله نظامی و درگیری متعاقب آن با روسیه ، و نظاره گر جنگ بودن و  بدنامی بین مسلمانان قرار دهند؛ که ایران راهی بین این دو  ، یعنی حمایت لفظی از آذربایجان را انتخاب کرد. اما بعدها حاکمان آذربایجان با اتهام زنی به ایران ، از کشورهایی سلاح می خرند که این جنگ را حتی تا به امروز کشانده اند و به درگیری ها دامن می زنند.


               azarbaijan4


در نهایت باید خاطر نشان کرد که مردم آذربایجان می توانند با درک فضای موجود و اقدام به موقع از انحراف کشورشان و تبدیل شدن به پایگاه منطقه ای و جولانگاه دشمنان ، جلوگیری کنند و به حقِ مسلم خود که داشتن حکومتی مطابق با اکثریت شیعه باشد ، دست یابند ؛ تا دیگر شاهد ممنوعیت عزاداری برای امام حسین (ع) در خیابان های   شهر باکو نباشند درحالیکه در همان خیابان ها رژه همجنسبازان برگزار می شود. مردم آذربایجان با خیل عظیم تبلیغات رسانه ای و فرهنگی غرب در کشورشان ، فرصت زیادی ندارند زیرا به نظر می رسد هنگامی که از این نسل سنتی و متدین و مقید آذری که شجاعت های ستارخان و باقر خان را دیده اند و انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) را در همسایگی خود احساس کرده اند ، کاری بر نیاید ؛ از نسل جوان و مخاطب تبلیغات گسترده و مسخ شده توسط تجدد و مدرنیته غرب انتظاری نباید داشت.

البته مسئولیت های شرعی و انسانی ارگان ها و نهاد هایی مانند حوزه های علمیه ،دانشگاه ها ، رسانه های فعال اسلامی و سپاه قدس در این زمینه را نباید فراموش کرد زیرا هرکدام از نهاد های بالا می توانند نقش موثری در آگاهی بخشی و آزادیخواهی مردم آذربایجان داشته باشند.برای مثال حوزه های علمیه می توانند با پذیرش بیشتر طلبه های آذری و تعلیم و تربیت آن ها روحانیونی  مقیم و متعهد به این کشور ارسال کنندکه با مسائل دینی ، فرهنگی و سیاسی سرزمین خود آشنا باشند و بتوانند آذربایجان را از زیر سلطه ی آمریکا واسرائیل خارج کنند و کشوری مورد رضایت و عنایت امام زمان (عج) ، همانند ایران ، تشکیل دهند.

نظرات  (۴)

یا الله یا الله 
۱۷ خرداد ۹۳ ، ۱۷:۰۵ علیرضا.ن(پیام مهربانی)
سلام.
در راه حفظ عقیده و مقابله با کمپین کشف حجاب قدم برداریم.
لطفاً اطلاع رسانی،افزودن مطلب و بازنشر
۲۰ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۵۸ علیرضا.ن(پیام مهربانی)
آفرین.بارک الله فیک
پاسخ:
سلامٌ علیکم
شکراً لملاحظتکم
الی اللقاء
۰۲ اسفند ۹۲ ، ۱۲:۵۵ محمد‌حسین خانی
سلام
مطلب خیلی خوبه، معلومه که فسفر سوزوندی

اما اگر برای مواردی که گفتی، منبع هم بیاری خیلی خوب میشه
مثلا به نقل از فلان سایت معتبر یا فلان کتابی اینقدر مردم آذربایجان شیعه هستن.

مؤید باشید
پاسخ:
سلام 
تشکر
حتما پیشنهاد شما را در مطالب بعدی در نظر خواهم گرفت.
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی